Saturday, August 30, 2008

Terugblik eerste week

Het is nu zaterdag (30/8) en ik heb nu iets meer dan een week achter de rug en ga nu lekker genieten van me 3 daagse weekend. (Ik hoef pas dinsdag naar school, helaas is dit een exclusief iets...). De lessen (bio, physics, public speaking, guitar, wisk.) zijn allemaal wel leuk, met het engels gaat ook allemaal goed. De klassen zijn hier veel kleiner (ca. 15 pers.), en de uren zijn hier 70 min. waardoor we veel meer kunnen doen. Zo gaan we met bio wel eens naar buiten om gewoon dingen te onderzoeken en met public speaking ook, omdat de leraar gewoon buiten wil zijn. We moeten trouwens voor Public Speaking dit trimester een "chapeltalk" houden. Elke ochtend (08:00) komt iedereen naar de chapel en daar worden alle mededelingen voorgelezen enzo en IK moet daar een keer voor de hele school (meer dan 800 mensen) een speach over mezelf gaan houden!! Echt niet leuk, maarja.. daarna vlucht ik gewoon snel weer naar het oude vertrouwde Nederland.
Ik zat eerst in een hele moeilijke wiskundeklas met alleen maar juniors en seniors (= 5e + 6e klassers), maar na 3x vragen/smeken zit ik eindelijk in een makkelijkere klas. Dinsdag is mijn eerste nieuwe wiskundeklas. Hopelijk gaat die wat beter. (Die engelse wiskunde termen zijn echt moeilijk. Haakjes bv. noemen zij parenthysis ofzoiets). Gitaar is ook leuk. t Gaat heel snel omdat we natuurlijk elke dag meer dan een uur spelen, maar doet wel echt pijn aan je vingers. Die snaren snijden echt in je vingers!! Maarja.. wie uhm.. goed gitaar wil spelen, moet pijn lijden.
Voor de rest heb ik deze week heel veel mensen ontmoet, uit allemaal verschillende landen. Ook heb ik leren skateboarden, moi!! Ben ik echt heel trots op:P. Het cheerleaden gaat niet gebeuren, omdat het team gewoon heeel slecht is. Ze worden uitgelachen, alleen weten ze dat zelf niet. Ze trainen ook nog eens elke dag, alsof ik daar tijd voor heb!! Maar ik sport hier natuurlijk wel (want al die bagels en donuts- die hier echt goddelijk zijn- gaan er natuurlijk niet vanzelf weer af.) dus ik heb deze week gerend, om het footballfield heen (zo grappig die footballtenue's, ze beuken elkaar ook echt helemaal in elkaar:O). Je hebt hier ook meer dan 100 clubs (serieus meer dan 100) dus er is veel te doen, weinig tijd. Ik ben helemaal volgepland elke dag.
St. Johnsbury is voor de rest heel klein en saai - je hebt een paar dingen in het centrum en downtown- een bioscoop (met drie filmen, die twee keer per dag draaien), een supermarktje, gasstation, 1 koffie&bookstore, een paar rare bloemen/rare kledingwinkels en natuurlijk een donutwinkel :P
Ik kan me best voorstellen dat iedereen zo dik hier wordt- grote porties, wel heel lekker (de meeste dingen dan:P) en donuts bv. heeel goedkoop. voor een donut (die echte lekkere) betaal je minder dan 60 eurocent.
Ik ben waarschijnlijk allemaal dingen vergeten te vertellen, maar die zet ik er later op of die vertel ik alleen aan sommige vriendinnen ;) Ik was trouwens gisteren Meangirls gaan kijken en zoveel dingen zijn hetzelfde!! De kantine is precies hetzelfde, de meeste hebben ook een beetje een vaste tafel enzo.. maar geen "Meangirls" ik heb die in ieder geval nog niet ontmoet. Ook heb je in de film het stukje met die kerstuitvoering- dat is echt onze chapel.

En de lockers enzo hebben wij ook met zo'n slot, maar de meeste mensen gebruiken ze niet omdat er meerdere schoolgebouwen zijn en het soms heel erg om is om eerst naar je kluisje te gaan. Ik heb wel een kluisje, alleen vanwege dat stoere slot =D

3 comments:

Oliver said...

Jule! =)
Het klinkt vet cool daar, je moet echt allemaal foto's en zo posten!
Hoezo hadden ze je bij hogere klassen ingedeeld bij wiskunde? :P Het lijkt me al moeilijk genoeg in een andere taal inderdaad, laat staan dat je dan ook nog een jaar of meer verder zit. :P
Ik ben trouwens echt benieuwd naar die speech van je. :P Je moet hem natuurlijk wel nog een keer houden voor ons zodra je terugkomt hè? :P En ik vraag me af of je niet met een superamerikaans accent zult spreken. Dat zou zo grappig zijn.
Kun je voor gitaar anders geen dingetje gebruiken (geen idee hoe het heet, zo'n plastic driehoekje)? Wel echt leuk voor je dat je gitaar doet hoor. Met mijn piano gaat het ook nog heel goed, ik heb er wel altijd zin in en zo. Ik hoop alleen dat dat zo blijft, en dat ik het niet weer ga haten uiteindelijk zoals vorige keer. :P Maar ik denk het niet, want nu wil ik het ook echt. =) Ik ben allemaal stukken door elkaar aan het leren, wat wel heel leuk is, want als ik in de één geen zin heb kan ik gewoon de andere oefenen. =)
De lessen hier zijn ook best leuk. Ik ben echt zo blij dat ik de (meeste) vakken die ik niet leuk vind heb kunnen laten vallen. Was je bij die eerste les NL&T? Daar hadden we dus een verkeerde leraar, die module krijgen we pas aan het eind van het jaar. We hebben dus Brenda (Terpstra, de andere scheikunde lerares, je kent haar vast wel) en ze is echt zo vet! Ze heeft echt de coolste lach, en soms giechelt ze plotseling, heel raar. :P Bijvoorbeeld, ze was laatst een verhaal aan het houden. En toen ging ze opeens keihard lachen en zei zo van “Ik ben opeens mijn verhaal kwijt!” Nu klinkt het trouwens misschien niet zo heel grappig, maar dat was het wel. :P Je merkt ook dat ze echt heel erg van haar vak houdt. Ze legde zo een beetje uit over hoe groot het universum is en zo, en ze dwaalde helemaal af over hoe klein wij eigenlijk zijn en hoe enorm en complex het heelal is en zo. Ik zou kunnen zweren dat ze bijna tranen in haar ogen had! :D
Ik weet niet meer of je bij mij zit bij Grieks, maar wij hebben dus Maaike Zwaagstra (of zo). Zij is een klein beetje raar, maar ook echt supercool. Ze vertelde dus dat ze aan mensen kon zien of ze voor of achter stonden met hun fiets. Tegen mij en Carmen zei ze dat wij voor stonden. Tegen Koen (die ene met de lange haren, weet je wel?) zei ze dat hij zeker achter stond (en inderdaad :P). Naast hem zat Dave, ik weet niet of je hem kent, een beetje langig, is volgens mij blijven zitten. Tegen hem zei ze iets van “Jij hebt een locker, hè?” En ook dat was waar! :P En daarachter zat Cindy, dat Chinese (of zo, in ieder geval uit die hoek :P) meisje. Tegen haar werd gezegd dat ze lopend kwam, of niet? Ze zat er daar net ietsje naast, want Cindy komt met de tram. Maar nog steeds, Jezus! Toen zei ze dat ze het wist omdat de mensen die voor staan altijd een beetje mooier zijn, en beetje schoner, en een beetje duurdere kleren dragen. De mensen achter zijn rokende alto's volgens haar, maar ze zijn wel over het algemeen slimmer. :P
Je hebt trouwens zo'n geluk dat je Michael nu niet voor Duits hebt! Ik vond hem eerst nooit zo erg of zo, maar nu vind ik hem echt zooo vervelend! Hij werd laatst helemaal boos omdat we niet opletten. Maar hij houdt ook voor geen hol orde. :P Toen zei hij op een gegeven moment, “Mijn lessen zijn gestructureerd,” en iedereen barstte in lachen uit! :P
Er zijn vast ook nog meer dingen gebeurd, maar dit zijn in ieder geval de highlights. =) Ik stuur je trouwens straks wel even een vet grappig lijstje van dingen die je moet doen in een winkel dat ik heb gevonden op het internet. Het is echt zo grappig! :P
Ik spreek je snel, hè?

JuliaKlapwijk said...

Ja.. ik loop heel erg achter met foto's. Moet nog steeds foto's van zomervakantie doen:S Ze hadden me bij hogere wiskunde ingedeeld omdat ik gewoon zooo goed ben (A) - nee.. hier hebben ze heel erg van het eerste jaar algebra, tweede jaar geometry, derde jaar weetikveel.. maar omdat ons systeem anders is, zat ik bij een andere groep. De nieuwe wiskundeklas is wel het goede niveau, nog steeds soms moeilijk. (Zij hebben bv. geen SOS - sin. maar SOH :S).
Ik merk nog niet echt verschil in mijn Engels.. maar jij zal het waarschijnlijk wel horen. Ik vraag me af of jullie erg zijn veranderd als ik terugkom.
Voor gitaar gebruik ik zo'n plasticdingetje- dat is voor je rechterhand om de snaren te spelen, maar met je linkerhand druk je de snaren in om andere akkoorden te vormen en dat doet echt pijn. Maar het wordt minder (A).
Zo te horen lach jij je helemaal dood bij Brenda. Ik heb ook echt een rare leraar voor Public Speaking. ZO GRAPPIG!! Maar ook soms een beetje gemeen.. maar we lachen echt de hele les door. Als iemand geen zin heeft om zijn speech voor te lezen zegt hij: Ik heb ook geen zin om naar jou te luisteren, maar ik zeur er ook niet over!' Jij zou hem echt heel leuk vinden. Maar ik moet nu weer verder gaan met hw.. want anders heb ik zometeen geen tijd om te skateboarden (H).
Had ik trouwens verteld van het WHite Water Raften. Dat is echt het stoerste wat ik heb gedaan in mijn leven (op parachute springen na) of nee.. ik weet niet. Alletwee heeeel leuk, heel anders. Maar ik vertel het je nog (als ik dat nog niet heb gedaan:P)
Kus

Beau said...

Juuuuul oke ik heb je ook gemaild maarja dit moet ook echt even. JE MOET BTW ECHT EEN XTJE IETS NIEUWS UPLOADEN!! Want dit is cht van een jaar geleden. Deze week was / is echt super chill allemaal uitval en zo. Trouwens Brenda heb ik voor Scheikunde ze begint idd soms opeens echt te lachen slaat helemaal nergens op; volgens mij zit jij ook bij mij bij Scheikunde. Of bij Natuurkunde kan ook... dan hebben we Jan Willem hij haat mij nu al omdat ik een x naast Matthew zat :P Oh & Oll, juul zit bij mij bij grieks ;) & We hebben Rob de Jong hij is echt ubercool. Hij heeft lievelingetjes > ik ben / was er een, maar ik praat nu een beetje te veel, en dan geeft ie je gewoon een 7 terwijl je alles fout had (had ik bij SO, super chill :P). Maar echt heel grappig. Oh en er zijn echt nieuwe groepjes en zo!! Fie gaat heel veel met Bent en ik spreek ook echt ieder weekend af met Nien Piet Mees Bob Ben en Ens heel grappig eigenlijk dat er nieuwe groepjes zijn maar de oude zijn er natuurlijk ook nog =) Bob is zo'n mongool hij heeft echt van die superdomme opmerkingen (vooral) Mees en ik gaan telkens helemaal stuk (zit ik naast m bij grieks, zegt ie OPEENS: mn knie kraakt. ik: oke. hij: wil je voelen?! en dat zegt ie dan helemaal serieus het is zon mongool :P!!). Maarja dat is dus wel leuk natuurlijk is het soms ook ceht uberongezellig dat jij er niet bent. Sem is dus ook weg maar dat had je vast allemaal gehoord. Oh er zijn ook nieuwe stelletjes maar dat mail ik wel, anders is het zo openbaar ;) Je moet dus echt snel weer even een nieuw blog ding aan maken want dit slaat natuurlijk hlemaal NERGENS op :P! kus Beau